Ik kijk graag naar De Wereld Draait Door. Behalve dan als
het om politiek geneuzel of elfstedenkoorts gaat. Maar er zitten echt
uitschieters naar boven bij. Bijvoorbeeld als Bart van Loo weer eens acte de présence
geeft. Zijn voorliefde voor Frankrijk en Franse chansons schept sowieso al een
band, maar de bevlogenheid waarmee hij het verteld, ook nog eens in een hoog
tempo, doet mij overeind veren. Ondanks de Vlaamse tongval kan ik het nog grotendeels verstaan ook. Zijn onopvallende maar sympathieke verschijning,
zijn enthousiasme en zijn prachtige volzinnen, mijn interesse heeft hij. Het maakt eigenlijk
niet uit wat hij zegt. En dat zegt iemand die, in tegenstelling tot het
leeuwendeel van de bevolking, erg veel waarde hecht aan de inhoud. Al kan ik
talloze voorbeelden noemen die dit weer ontkrachten. Maar ook de inhoud van
zijn betogen zijn fantastisch. Vaak overigens zijn deze onderwerpen wel terug te vinden in zijn boek.
Dat boek dat ik van hem heb, “Chansons, een gezongen geschiedenis van
Frankrijk”, is een prachtige beschrijving van de geschiedenis, gezien vanuit
het heden en gelardeerd met er toe doende chansons en chansoniers.
Ik moet bekennen dat ik het boek, voorzien van een dubbel
CD, nog niet uitgelezen heb. Ik lees al niet snel en ik heb mezelf nog wat
extra hindernissen opgelegd. Aangezien de CD’s niet alle beschreven chansons
kan bevatten, bekijk en beluister ik aangehaalde chansons via Youtube. Dat is
soms wel even zoeken, maar het maakt het verhaal nog levendiger. Helemaal als je een
originele video of live registratie uit tijden van weleer treft. Ik raak misschien wat
in de war van alle Hendriks en Lodewijken die in het boek de revue
passeren, maar dat geeft niet, ze hebben toch allemaal veel gemeen. Het merendeel wordt
door een volksopstand om zeep geholpen, Ai, maar is tijdens het leven dan wel weer rijkelijk bedeeld met
paleizen en jonge maagden.
Naast de hiervoor genoemde vertragende factor heb ik nóg een
hindernis opgeworpen. Bart verteld zijn verhaal aan de hand van een tocht door Parijs. Nu ben ik dol op Frankrijk en ook op Parijs, eerlijkheid
gebiedt te zeggen dat ik er slechts tweemaal geweest ben, en niet eens echt recent. Toch blijven veel herinneringen hangen, al voegt dat niet zoveel
toe aan dit verhaal. Om te weten waar Bart het over heeft is het handig om de
kaart, of in mijn geval Google Maps erbij te pakken. Zo verhaalt hij eindeloos
over de Franse geschiedenis, staande op één en de dezelfde plek aan de voet van
Pont Neuf, vanaf de Quai du Louvre met zijn gezicht richting de Seine. Van links
naar rechts kijkend beschrijft hij de historische feiten aan de hand van de
monumenten die in zijn panorama te zien zijn.
Leuk zo’n kaart om te zien vanuit welk standpunt hij zijn
verhaal verteld, maar hoe ziet dat er vanaf de grond uit? Hoe ziet die Pont
Neuf er ook al weer uit en hoe de torens van de Conciergerie waarmee hij de
geschiedschrijving begint? Ik heb niks tegen Google, maar het wordt wel wat gortig met al die reclame voor hun producten. Er zijn vast ook andere zoekmachines waarmee je deze
beelden tevoorschijn kunt toveren, maar dit middel is in ieder geval heel handig om thuis vanuit je luie stoel vanalles te weten te komen.
En ik kom wat te weten. Vanuit mijn luie stoel, boek in de
hand, laptop op schoot, kijk ik naar links, net als Bart, en kijk naar het
schilderij dat boven de haard hangt. Het is een aquarel van een vrij onbekende
schilder, Jan Poortenaar, een tafereel van een brug in Parijs. Ik vraag me af welke brug dit is. Op mijn laptop zoek ik naar afbeeldingen van diverse
bruggen in Parijs. De impressionistisch en dus niet al te gedetailleerd geschilderde
brug lijkt nog het meest op Pont Neuf. Vanuit Streetview probeer ik
verschillende standpunten uit. Staande op de Quai de l’Horloge, vlakbij de
Conciergerie, vind ik het standpunt dat die van de schilder het dichtst benadert.
Oostelijk van Pont Neuf en hierop uitkijkend. Op de voorgrond is vermoedelijk
een trappetje naar het lagergelegen deel langs de oever, maar kan dit niet
terugvinden. Op de brug wat vage contouren van twee paard en wagens en brandende
straatlantaarns. In het verlengde van de Quai de l’Horloge, aan de andere kant
van de brug staan bomen afgebeeld. Op de achtergrond, aan de overzijde van de
Seine, zie je de gebouwen aan Quai du Louvre, ongeveer vanaf de Place de
l’École. Het “Samaritaine” staat er niet op. Gezien de leeftijd van de schilder
en het bouwjaar (1869) moet dit net rechts buiten beeld vallen, evenals het
einde van de brug. Evenmin te zien zijn de bomen op het verlaagde deel aan de de
Quai de l’Horloge.
Helemaal zeker van mijn vinding ben ik niet. Op internet is
weinig te vinden over de schilder en al helemaal niet over eventueel verblijf in
Parijs. Het blijft me fascineren. Is het wel Pont Neuf? En op welk tijdstip is
het geschilderd? De straatlantaarns branden en de gevels en de brug lijken
aangelicht te zijn vanaf de Oostelijke kant. Om die reden zou het vroeg in de
ochtend moeten zijn, in de schemering met een in het Oosten opkomende zon. Het kan ook zijn dat de brug en de
gebouwen in de schemering oplichten vanwege hun lichte steensoort, dan zou het
’s avonds kunnen zijn. Op de één of ander manier klopt dit laatste beter met
het beeld in mijn hoofd, louter op gevoel gebaseerd.
Enkele jaren geleden heb ik de aquarel opnieuw laten
inlijsten en van een lichter passe-partout doen voorzien. Sindsdien heeft het
een prominente plek op de schoorsteenmantel. Vroeger hing het schilderij in het
ouderlijk huis, op een beetje een lullig donker plekje tussen de keuken en
woonkamer. Het plekje was al even donker als het schilderijtje zelf. Ik kan me
niet anders herinneren dan dat het daar hing. Ik weet ook niet precies meer
wanneer het naar mij is gekomen. Misschien sinds de verhuizing van mijn vader,
of wellicht al eerder na de dood van mijn moeder.
De afbeelding is niet alleen wat schimmig, eveneens de
herkomst. Zoals gemeld hing het altijd in ons ouderlijk huis. Navraag bij mijn
vader leverde op dat het waarschijnlijk afkomstig is van mijn oudoom, zo heet
dat geloof ik, de oom van mijn moeder. Maar helemaal zeker wist mijn vader dat
ook niet. Noch mijn oudoom, noch mijn moeder kunnen het navertellen, dus ik zal
het hiermee moeten doen.
Ik kan mijn verhaal niet zo mooi afronden zoals Bart dat
doet. Het is alsof je de andere oever ziet maar net niet kunt bereiken. Mocht
ik er ooit nog eens meer te weten komen dan zal ik het verhaal hervatten. Voor
nu is het net als de beroemde brug in Avignon, de overkant is niet behaald maar dit belet ons niet om hem te bezingen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten